Ännu en dagboksblogg

Die with memories Not dreams


Karelska Piroger

Idag provade jag att baka Karelska piroger, jag själv är uppvuxen med dessa delikatesser varje jul då min mor alltid bakade dem.

Jag har sedan jag flyttat hemifrån letat efter dessa, ja dessa som smakade som min mor gjorde dem, men aldrig funnit dem. Nu snart vid 54.års åldern vågade jag att prova dem. Ni ser det är svårt att få mamma att försöka berätta hur hon gjorde dem då hon är dement idag 😦

Själva receptet fann jag på nätet så klart och här är mitt resultat:

ca 20-st

2 dl vatten, 1 tsk salt, 3 dl rågmjöl, 2 dl vetemjöl

Lägg i 1 msk olja och arbeta ihop degen lätt (inte arbeta den för mycket)

Rulla ut till en längd, dela i ca 20-bitar (vänta ett tag så degen sätter sig, jag märkte att det blev lättare och lättare ju längre tiden den gick, men använd mjöl på bordet, annars fastnar de lätt)

Kavla eller tumma ut dem till tunna cirklar, ca 12 cm i diameter.

Lägg i risgrynsgröt (eller potatismos) och knip ihop kanterna.

Grädda i 275 grader i ca 10-12 minuter högt uppe i ugnen.

När de gräddats doppa dem i vatten-smör blandning. 1 dl vatten och 60 gram smält smör.

Bilden längst upp var slutresultatet och med äggsmör så smakade de jättegott

Jag byggde dem uppåt och inte utåt för jag kände att jag hade bättre koll på degen. Denna gången använde jag färdig risgrynsgröt, nästa gång blir det hemmagjort..



Lämna en kommentar

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång