Ännu en dagboksblogg

Die with memories Not dreams


Som en bakfylla

Ja nu talar vi inte bokstavligt 😉

Jag tog ett beslut efter min GP att inte dricka alkohol, då kroppen tar till sig den snabbare och samtidigt så försvinner fyllan snabbare. Men alkoholen finns fortfarande kvar i kroppen även vid nyktert tillstånd. (funderar om vid ett blodprov vad det då visar)

I alla fall, tillbaka till själva rubriken..

Men jag kan väl inte vara den enda som känner så? Hela december har vart ett race mot julen, inköp, matlagning och pynt. Sedan mellandagarna race mot nyår som också ska planeras och alla dessa inlägg i sociala medier som jag bombarderas med. Suck..

Nu säger jag inte att det är fel, för vill du som person göra allt detta så får du så klart, men det som skrämmer mig är hur mycket jag detta år sett av mina vänner och bekanta är lögnerna som skrivits.

Jag vet att flertal har problem med psyket och hur stressande inför dessa dagar har dränerat dem.

Vad gjorde jag?

Jag pyntade, tre stycken stjärnor kom upp, en julduk på bordet och stearinljus. Jo julgardin i köket och en tomte i ett av fönsterna. Fixat lite julmat som sonen (22-år) tog med på julafton till sin kusin. Jag handlade julklappar till barnen i släkten som sonen tog med sig.

Annars så var det som vanligt, förutom att jag börjat att baka mer här hemma. Men det har mest vart bröd som jag testat, då jag ledsnade på priserna i affärerna 😦

Eftersom jag arbetar som pedagog så har vi på förskolan haft mycket med jul så klart, men jag tycker att det blir stressigt i den fronten också. Barnen älskar det, men jag undrar om de också har bakfylla efter stressen?

För det är ju det! Efter julen så är du pank och trött 😉 Som vuxen alltså, inte att glömma också dränerad på för mycket måsten och krav på att vara en social person.

Min julafton för andra året i rad var i disken på ett evenemang för hemlösa, det som gjorde mig ledsen var att det fanns många barnfamiljer där, för dessa har det svårt ekonomiskt, där fick de äta julmat som restauranger har donerat, vänliga människor som kommit med kläder som alla kan plocka av. Julklappar för barn och vuxna fanns också. tyvärr så fick de inte tag i någon frisör som kunde klippa gratis i år men de hoppas till nästa år.

Det är ju de där små sakerna som gör att människor som inte har råd med det väsentliga i ens liv ger så mycket. Tänk att inte ha råd med bindor som kvinna vid mens eller tandkräm och tandborste? Något som vi ta föregivet.

Hur var nyår för mig? Hemma och myste, det som är tråkigt med en snabb viktnedgång är att jag fryser mer, så ta mig ut i regn för att kolla fyrverkerier blev det inte 😉 Men cider och häng ut i fönstret med sonen blev det 😉

Nu är det ledigt denna veckan, sedan tillbaka till arbetet, har några beslut att ta detta året, vart jag vill och vad jag behöver. Så jag fåt ta mig en orde n tlig funderare på hur 2024 ska bli..

Gott nytt år till er alla därute..



Lämna en kommentar

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång